De Saen 075 - 617 39 11

• RHD type2
  • Waarom laten inenten?

Levenslang vaccineren

Niet meer ieder jaar voor de gezondheidscontrole en de inenting betalen? Dat kan! Bij ons is dit mogelijk op alle drie de vestigingen. U betaalt voor een konijn een eenmalig bedrag (zie hieronder voor de tarieven per leeftijdscategorie) en wij controleren en vaccineren uw dier zijn/haar hele verdere leven ieder jaar! U kunt zoals gebruikelijk een afspraak maken op het tijdstip dat u uitkomt bij uw eigen vaste dierenarts binnen ons team. U krijgt elk jaar een oproep ter herinnering voor de gezondheidscontrole en vaccinatie van uw dier. Oftewel u krijgt dezelfde uitgebreide service die u al van ons gewend bent. Voor deelname aan het levenslang vaccineren, zie de voorwaarden hieronder.

Wij vaccineren sinds 2020 met het nieuwe gecombineerde vaccin: Nobivac Myx-RHD-PLUS. Eén injectie beschermt een heel jaar lang tegen zowel Myxomatose als beide types VHS (RHD1 + RHD2). Konijnen vanaf een leeftijd van vijf weken kunnen hiermee gevaccineerd worden.

Voorwaarden deelname levenslang vaccineren:

• Deelname konijn vanaf elke leeftijd.
  • Uw konijn moet gechipt zijn. Indien uw konijn bij deelname levenslang vaccineren nog niet gechipt is, dan chippen en registreren wij hem/haar bij het eerstvolgende consult of u kunt er een aparte afspraak voor maken. De kosten zijn hiervan zijn inbegrepen in de eenmalige deelnamesom.
  • Alle extra handelingen naast het algemeen lichamelijk onderzoek worden in rekening gebracht.
  • Indien uw konijn binnen een jaar na de eerste vaccinatie via het levenslang vaccineren overlijdt, dan krijgt u van ons 50% van de deelnamesom retour in de vorm van tegoedbonnen (geldigheid twee jaar).
  • Bij het niet verschijnen op een gemaakte afspraak voor de jaarlijkse controle en vaccinatie, brengen wij kosten in rekening.

Myxomatose in de Zaanstreek

Oktober 2014

Onlangs zijn op onze praktijken twee zieke konijnen binnengebracht met Myxomatose. Bij beide konijnen was er elders eerst gedacht aan snot. Helaas was er dus sprake van Myxomatose.

Myxomatose is een ernstige en vaak dodelijke ziekte bij konijnen. Het Myxomatose virus wordt overgebracht door stekende insecten (muggen, steekvliegen, maar ook vlooien). Er bestaat ook een vorm die door direct contact overgebracht wordt.

Er is geen behandeling tegen de ziekte, slechts een enkeling overleeft na zeer intensieve verzorging.
De enige remedie is preventief vaccineren. Is uw konijn niet gevaccineerd, laat dit dan alsnog doen. Mocht u daar geen interesse in hebben, bescherm uw konijn dan zo goed als mogelijk bijvoorbeeld met een klamboe of insectenspray.

Sinds begin 2012 is er een nieuw vaccin dat zowel beschermt tegen VHD als myxomatose. Het vaccin is een jaar werkzaam. Lees hieronder voor meer informatie.

RHD type2

VHD (RHD) is een ziekte die wordt veroorzaakt door een virus: het RHD-virus. Dit virus, dat zeer besmettelijk is, verspreidt zich door direct contact tussen konijnen en ook indirect via urine, uitwerpselen, water, voedsel, kleding, handen en hokken. Stekende insecten kunnen ook een rol spelen in de verspreiding. Het virus kan tot ernstige ziekte en sterfte leiden bij konijnen, maar is niet gevaarlijk voor mensen of andere gezelschapsdieren zoals honden, katten, cavia’s en andere knaagdieren.

Er is op dit moment geen behandeling voorhanden voor konijnen die ziek zijn als gevolg van een infectie met het RHD-virus. Om te voorkomen dat een konijn ziek wordt van een besmetting met het RHD-virus, wordt geadviseerd om te vaccineren met een vaccin als bijvoorbeeld het Nobivac® Myxo-RHD-PLUS-vaccin. Dit gecombineerde vaccin geeft een goede bescherming tegen zowel myxomatose als de klassieke variant van het RHD-virus (RHD1) én nu ook het RHD2 virus. Via een enkele injectie is uw konijn dan gedurende een jaar beschermd tegen deze drie ziektes.

U kunt de de mogelijkheid dat uw konijn ziek wordt verder beperken door de volgende maatregelen te nemen:

• Ruimtes waar mogelijke besmette konijnen zijn geweest dienen grondig gereinigd te worden met water en zeep en daarna gedesinfecteerd te worden. Voorbeelden van bruikbare desinfectiemiddelen zijn onder andere Virkon-S® en natriumhypochloriet. Deze zijn te koop bij dierenspeciaalzaken, agrarische winkels etc.
  • Voer geen (vers) gras of groente van buiten (moestuin) aan uw konijn. Kijk ook uit met het voeren van hooi of kuilvoer waarvan u vermoedt dat wilde konijnen er bij kunnen zijn gekomen.
  • Voorkom direct contact van uw konijn met konijnen uit het wild. Als er wilde konijnen in de buurt van uw huis voorkomen kunt u overwegen om uw konijn (tijdelijk) binnen te huisvesten. Neem ook geen zieke konijnen uit het wild mee naar huis.
  • Goede (hand)hygiëne is belangrijk om verspreiding van het virus te beperken; was uw handen extra goed met water en zeep vóór en na het voeren en verzorgen van uw konijn.
  • Pas op met besmette konijnenveldjes (besmet met urine van wilde konijnen). Via uw schoeisel kan het virus verspreid worden. Houdt u uw konijnen binnen? Wissel van schoeisel bij het naar binnen gaan. Houdt u uw konijnen buiten, bijvoorbeeld in een ren in de tuin? Dan kunt u daar het beste andere schoenen dragen dan dat u op straat draagt. Laat uw konijnen in ieder geval niet in contact komen met schoeisel waarmee u over mogelijk besmet terrein heeft gelopen.
  • Aangezien stekende insecten ook een rol kunnen spelen in de verspreiding, kan een goede insectenbestrijding ook bijdragen aan vermindering van het risico.
  • Laat bij acute sterfte onder uw konijnen een pathologisch onderzoek uitvoeren.
  • Treft u dode wilde konijnen aan? Meldt deze dan bij het Dutch Wildlife Health Centre (DWHC) via hun website.
  • Indien u acute sterfte heeft onder uw konijnen waarbij het vermoeden bestaat dat dit door VHD wordt veroorzaakt, kan een zogenaamde ‘noodvaccinatie’ overwogen worden.
  • Speciaal voor konijnenopvangadressen, kinderboerderijen etc.: het is aan te raden het ‘verkeer’ van konijnen te minimaliseren, tenzij er een goede quarantainevoorziening aanwezig is. Ieder nieuw konijn kan immers een risico inhouden.

Waarom laten inenten?

Ondanks een goede voeding en verzorging loopt uw konijn toch kans om ziek te worden. Met name de ziekten Myxomatose en Viraal Haemorrhagisch Syndroom (VHS = VHD = RHD) zijn berucht. Deze ziekten komen wijdverspreid onder wilde konijnen voor en zijn bijna altijd dodelijk. RHD is zeer besmettelijk. RHD is onderverdeeld in type1 (de klassieke variant) en type2 (RHD2), welke sinds eind 2015 in Nederland is aangetoond.

Myxomatose is een meestal dodelijke virusziekte die door muggen, vlooien en vliegen wordt overgebracht. Ook konijnen die altijd binnen zitten, kunnen dus besmet worden! Een besmet konijn is erg sloom, heeft koorts en ontstoken, gezwollen oogleden. Later ontstaan zwellingen aan de kop, oren en anus, wil het konijn niet meer eten en drinken en zal uiteindelijk sterven.

RHD wordt overgebracht via besmet groenvoer waar wilde konijnen mee in aanraking zijn geweest, of via kleding en schoeisel. Soms is de ziekte te herkennen aan bloed uit de neus van het konijn, maar vaak sterven de dieren zonder symptomen.

RHD2 verspreidt zich door direct contact tussen konijnen en ook indirect via urine, uitwerpselen, water, voedsel, kleding, handen en hokken. Stekende insecten kunnen ook een rol spelen in de verspreiding.

Wanneer en hoe vaak laat ik mijn konijn inenten?

Middels één vaccinatie met Nobivac Myxo-RHD Plus beschermt u uw konijn een heel jaar lang tegen zowel Myxomatose als béide varianten van RHD. Konijnen vanaf een leeftijd van vijf weken kunnen hiermee gevaccineerd worden, vanaf week zeven heeft de vaccinatie echter een meer optimale werking.

U kunt een afspraak maken wanneer het ú uitkomt. Uw konijn wordt nagekeken op minimaal 25 punten. Bij dit consult is er voldoende gelegenheid voor vragen, adviezen of handelingen. Ook is het mogelijk om deze afspraak te combineren met uw andere dieren (bijv. uw hond of kat). Komt u met meerdere konijnen dan krijgt u korting. Indien gewenst, kunnen wij de nagels van uw konijn knippen.

Wij houden geen konijnen vaccinatiespreekuren waarbij we veel konijnen kort achter elkaar laten komen, om de kans op onderlinge besmetting zo minimaal mogelijk te houden. Daarnaast vinden wij het juist bij konijnen ook belangrijk om de tijd te hebben om ze goed na te kijken, omdat konijnen pas in een erg laat stadium hun klachten laten zien.

Terug naar Konijnen en knaagdieren